Skip to main content

KEBAIKAN PENYUSUAN IBU KEPADA IBU DAN BAYI

SHAKLEE MENAWARKAN SATU RANGKAIAN SUPLEMEN BERKHASIAT UNTUK MEMENUHI KEPERLUAN NUTRIEN UNTUK PENYUSUAN IBU.

anak anugerah Allah yang tiada ternilai

Alangkah bahagianya menjadi seorang ibu apatah lagi boleh menyusui sendiri bayi yang dilahirkan.  Secara lahiriahnya setiap ibu mampu menyusui sendiri anaknya.  Susu ibu merupakan makanan terbaik bayi anda.  Ia mengandungi khasiat pemakanan yang seimbang untuk tumbesaran dan perkembangan bayi bagi memastikannya membesar dengan sihat dan kuat.  Susu ibu juga mempunyai daya tahan yang diperlukan oleh bayi anda demi melindunginya daripada serangan dan jangkitan yang biasa dihidapi oleh bayi yang baru lahir. Malah, kebanyakan susu formula boleh menyebabkan jangkitan biasa dan cirit-birit serta sembelit kepada bayi.

Selain bayi, ibu juga mendapat manfaat kesihatan daripada penyusuan tersebut.  Sesetengah jenis kanser seperti kanser payudara dan ovari jarang berlaku pada ibu-ibu yang menyusui bayinya. Penyusuan secara eksklusif disarankan untuk diberi sehingga 6 bulan, dan selepas itu diteruskan penysuan dengan makanan tambahan sehingga 2 tahun atau lebih. Diet yang seimbang amat penting bagi para ibu yang menyusui bayinya bagi mengekalkan komposisi dan pengeluaran susu di samping mengekalkan kesihatan si ibu.




Alangkah indahnya perasaan bila mana dapat menyusukan anak-speechless

Mutivitamin (Vitalea)
Menyediakan vitamin dan mineral penting untuk para ibu yang mana ianya tidak boleh diperolehi daripada diet harian. kadar vitamin yang mencukupi membantu penghasilan susu yang banyak dan berkhasiat di samping menggalakan kesihatan ibu dan bayi secara menyeluruh.

Protein (Soy Protein Isolate Powder)
Bayi memerlukan protein yang banyak untuk tumbesaran yang berkekalan dan sempurna.  Sumber protein yang baik seperti protein soya di dalam diet penyusuan anda amat penting untuk pengeluaran susu. Protein membantu dalam membina dan mengekalkan sel-sel yang menghubungkan setiap bahagian tubuh.  Mereka disarankan untuk mengambil sekurang-kurangnya tiga hidangan protein berkhasiat sehari

Vitamin C
dalam satu kajian terhadap para ibu yang menyusui bayi dan mengambil vitamin C menunjukan khasiat vitamin C tersebut tertumpu pada bayi. Oleh itu menyusui bayi secara eksklusif dapat melindungi bayi anda daripada kekurangn vitamin C. Vitamin C penting bagi menguatkan sistem imun dan membina kulit, gusi dan gigi yang kuat.. selain itu juga vitamin C adalah collagen.

Vitamin B Kompleks
Merupakan vitamin yang diperlukan oleh anda dan bayi anda setiap hari bagi menyokong sistem saraf dan metabolisme yang sihat. VitaminB mempunyai pelbagai fungsi termasuk pemgeluaran hormon, pembentukan sel -sel darah merah, penghasilan tenaga untuk sel, dan mengekalkan saraf serta kulit yang sihat. Ibu yang menyusui bayi perlu mendapatkan vitamin B kompleks untuk memberikan khasiatnya kepada bayi mereka melalui susu ibu.


Kalsium (Ostematrix)
Tahukah anda 40% daripada susu ibu adalah kalsium. Kalsium diperlukan untuk membina tulang yang sihat dan pertumbuhan gigi pada bayi. Wanita yang menyusui bayi disarankan mengambil 1300mg kalsium setiap hari. Jika kalsium dalam badan anda tidak cukup bayi anda tidak kisah pun kerana bayi tetap akan ambil kalsium dari susu yang diminum, yang merasa kekurangan kalsium adalah para ibu. Apa akan jadi jika anda kekurangan kalsium?? Gigi akan rasa ngilu (dah tak best bila kunyah makanan), sering sakit belakang, sakit lutut, sakit sendi.

Asid Lemak Omega 3
Pengambilan dan tambahan Asid LEmak Omega-3 dalam tempoh penyusuan susu ibu dapat menggalakan pengembangan otak dan mata anak Semua orang mesti inginkan anak yang cerdik, pandai , pintar dan cerdaskan? Ia telah dibuktikan secara saintifik bahawa neuron lebih mudah berhubung apabila kandungan omega 3 lebih banyak di dalam otak. Tambahan pulak, tidak ramai kanak-kanak yang diberi susu ibu mempunyai masalah fungsi otak seperti gangguan hiperaktif dan masalah tumpuan (ADHD) atau autisme.

Alfalfa
Mengandungi banyak nutrien penting dan pelbagai vitamin seperti vitamin K, A, Bi, B6, C, E, Kalsium, zink, dan zat besi. Semua bahan-bahan tersebut penting untuk pertumbuhan dan perkembanagn yang sihat. Alfalfa juga digunakan secara tradisional untuk meningkatkan pengeluaran bekalan susu ibu.



TESTIMONI

SEBELUM MENGAMBIL SHAKLEE
  • Sering keletihan selepas melahirkan
  • Anak lebih banyak diberi susu formula
  • Kurang susu badan
  • Selalu mengalami kejang (cramp)
  • Gigi ngilu
  • Sakit-Sakit badan
  • Anak Asyik nak bergayut-nak menyusu je


SELEPAS MENGAMBIL SHAKLEE

  • Sentiasa bertenaga
  • Susu meningkat  boleh mengepam susu sebanyak 5 botol sehari (5oz setiap sesi perahan)
  • Cepat pulih selepas melahirkan
  • Lebih sihat
  • Lebih cergas & ceria
  • Kulit menjadi cantik, lembut, lembab
  • Tiada masalah berat badan
Tips:

***Kejayaan penyusuan antaranya adalah bergantung kepada kesihatan fizikal dan rohani ibu, Konsep asas penyusuan WAJIB difahami iaitu SUPPY & DEMAND, lebih kerap bayi di susukan @ lebih kerap sesi perahan, maka lebih banyak susu dihasilkan.

***Pengambilan supplemen akan memberi KESAN BESAR dalam dunia penyusuan sekiranya ibu memenuhi keperluan DENGAN PENUH KONSISTAN & DISPLIN.

Banyak Berdoa, memohon hanya pada DIA tempat bergantung, dengan izin NYA.
Ya ALLAH
Permudahkanlah segala urusan kehidupanku
Banyakanlah susuku untuk bayiku
Dan permudahkanlah perjalanan untuk menyusukan anakku agar menuruti segala yang ENGKAU syariatkan..Amin.

Surah Al-Hujurat & Al-Kautsar juga baik diamalkan bermula sejak mengandung..
Niatkan dalam hati semoga ALLAH SWT murahkan rezeki kita, anak kita dan banyakan susu kita.
JANGAN LUPA, bahawa REZEKI itu semuanya DATANG DARI ALLAH SWT.

Selain itu boleh diamalkan surah Al-Baqarah ayat 60, sambil dibaca letakkan tangan pada payudara, dan doa dalam hati semoga ALLAH murahkan rezeki anak kita dan supaya kita mampu memberikan susu yang cukup pada anak kita hingga sekurang-kurangnya umurnya 2 tahun.

Jangan lupa , amalkan berzikir dengan kalimah YA MATIN (Maha Sempurna Kekuatan NYA) 70 kali setiap hari (kalu nak lebih silakan)
Waktu yang paling baik & bagus adalah pada waktu malam dan subuh.

PANDUAN UNTUK PENYUSUAN:
  1. Jika bekerja pam dengan kerap (setiap 2-3jam) JANGAN LEBIH DARI 4 JAM.
  2. Pam sekurang-kurangnya 6X sehari
  3. Minum Air masak 3l sehari
  4. Ambil makanan yang mempunyai banyak serat seperti BUAH-BUAHAN & SAYUR-SAYURAN
  5. Buat tandem Nursing (direct BF) jika berada bersama bayi anda
  6. Banyakkan berzikir dan berdoa sebelum dan semasa mengepam
  7. Lakukan Power Pumping 1X sehari
  8. Jika ada tertinggal sesi mengepam pada siang hari, gantikan dengan PP pada malam nya.


****Waktu berpantang adalah masa yang paling sesuai untuk anda mengumpul stok susu sebanyak yang mungkin.

****Saya sentiasa mendoakan kawan-kawan yang ingin menyusukan anak berjaya dengan izin Allah SWT.
    Salam Sayang
    -az-

Untuk maklumat lanjut @ pesanan sila hubungi :
facebook : zakiah zakaria | contact / whatsapp : 017-2908954 |emel : as_zr@hotmail.com

Comments

Popular posts from this blog

Sugeh Hill Exclusive Eco Resort Janda Baik

Welcome  to Sugeh Hill Resort Janda Baik. Percutian singkat dan berbaloi, anak-anak happy dan enjoy sangat-sangat. Cuti yang singkat nak bercuti luar KL tetapi tak nak memandu jauh...destinasi pilihan adalah JANDA BAIK. Kali ni saya memilih Resort Dato Alif Syukri iaitu Sugeh Hill Exclusive Eco Resort Janda Baik. Booking via wasap 012-3278133 . Pihak Sugeh reply pada hari yang sama cuma beberapa jam selepas. But for me ok jer. Booking Step kena klik link, so saya sertakan kat sini untuk rujukan. http://www.sugehhillresort.com Lepas dah klik  Pihak Sugeh minta wasap semula nombor booking.  Dekat sini banyak jenis bilik, so korang boleh pilih ikut selera korang la kan, saya tempek sekali Layout  Banyak aktiviti yang boleh buat kat sini. Tapi ada sesetengah aktiviti berbayar dan perlu bayar Depo RM50. -Mandi Sungai FOC -Mandi Pool FOC -Picnic / Berkelah FOC -Trampolin FOC -Flying Fox (RM20 kanak-kanak) (RM30 dewasa) -Berbasikal (kena sewa rm10 ) kalau tak nak sewa sila bawa basikal sendi

Janda baik Happy Paradise

Puas memikirkan short trip yang dekat sebab tak larat nak duduk dalam kereta lama-lama. akhirnya guna khidmat pak google menjumpai tempat yang boleh dikatakan sesuai untuk anak-anak ber aktiviti. Happy Paradise, sampai jer kat lokasi terus suami tanye saya, Tempat cina ke ni? hahaha Yes owner Happy Paradise ni Cina Taiwan, cakap melayu pun tunggang terbalik, cakap mat salleh pun dia tak berapa paham. Tapi jangan risau sebab staff dan tukang masak dia muslim. masuk ikut pintu gerbang Happy Paradise  Booking room Via Booking.com saya pilih Queen Room with Garden View 1 single bed and 1 double bed   MYR 250 for 1 night  nasihat saya kalau amik bilik ni better duduk kat atas, sebab kalau kat bawah, korang boleh dengar orang atas berjalan dan bercakap ** tak kedap bunyi **   Private bathroom Room size 35 m² Smoking not allowed This double room has a balcony, seating area and garden view. Room facilities:   - Balcony

LITTLE CALIPH WANGSA MAJU

Program Pra sekolah bermula seawal usia 4 tahun, tetapi ada syaratnya, anak tidak dibenarkan memakai pampers, sebab teacher bagitau kat sini sekolah bukan taska!! Kenapa dalam banyak-banyak Tadika saya pilih Little Caliph? Saya ni jenis cepat terpengaruh juga sebenarnya, terpengaruh dengan keadaan sekeliling, pergaulan sekeliling, itu antaranya lagi satu sebab ni ha: Read & solat by 4 years old, but my dotter turn to 5years old next year. Intend to send our children to kindergarten islamic while speaking in English.  ini antara asbabnya. Open day on 5/9/15, start from 10-12noon, briefing from principals, see the clasroom, fitting uniform, fill out the registration form, my dotter loved very much.  FEES STRUCTURE 2016 d ah selesai register my dotter ni hari-hari tanye bila nak dapat uniform, puas la hari-hari melayan soalan yang sama keluar dari mulut dia. Fees untuk rujukan bagi tahun 2016. Registration Fee - FOR NEW STUDENTS ONLY RM100 Mon