Wednesday, 15 May 2013

INDEKS GLISEMIK (GI)

Pemakanan sihat dengan  INDEKS GLISEMIK (GI)

Biasanya, indeks glisemik untuk makanan terbahagi kepada 3 kateogeri :

GI rendah -dibawah paras 55
GI sederhana - antara 56-69
GI tinggi - melebihi paras 70


Anda tahu Indeks Glisemik?

Tidak Ramai yang tahu Indeks GLisemik

Pada awalnya Indeks Glisemik digunakan untuk membantu pesakit diabetik memilih makanan yang sesuai.

NAmun, dengan meningkatnya kesedaran terhadap penyakit diabetik, peranan Indeks Glisemik mula mendapat perhatian ramai.



JOM KITA KENALI INDEKS GLISEMIK

ia adalah kadar ukuran kualiti untuk karnohidrat dalam sesuatu makanan, berdasarkan berapa pantas karbohidrat tersebut MENAIKAN paras GLUKOSA dalam DARAH.



Ada Banyak Faktor yang mempengaruhi GI :

1-Kualiti Makanan
2-JUmlah & Jenis Karbohidrat (cth. serat & glukosa)
3-Tahap Pemprosesan Makanan
4-Kandungan Protein & LEmak
5-Keasidan
6-DAn lain-lain.


SKALA INDEKS GLISEMIK

Nombor indeks bermula dari 0-100, dimana
0 adalah makanan & minuman yang tidak mempunyai kandungan karbohidrat.

100 adalah skor rujukan untuk glukosa tulen.

Makanan dengan Indeks GLisemik yang tinggi akan menaikan kandungan gula dalam darah dengan mendadak.

manakala

Makanan yang indeks glisemik yang rendah akan menaikan paras glukosa dalam badan secara beransur-ansur

Jadi, 

BAGAIMANAKAH DIET PEMAKANAN INDEK GLISEMIK ini dapat MENINGKATKAN TAHAP KUALITI HIDUP?

Oleh kerana makanan yang mempunyai indeks glisemik yang rendah akan menaikan paras glukosa dalam badan secara beransur-ansur, maka ia akan memberi kan perasaan 'PUAS' selepas makan dan akan rasa KENYANG untuk JANGKA MASA yang lebih LAMA.

LAntas MENGURANGKAN tabiat makanan secara berlebihan  (MAKAN MAKANAN RINGAN).

Makanan yang mempnyai INdeks Glisemik yang Tinggi akan menyebabkan PENINGKATAN PEREMBESAN tenaga oleh Badan tetapi adalah SINGKAT. Jadi badan akan merasa LAPAR semula walaupun baru sahaja makan dan mencetuskan rasa 'TIDAK PUAS' @ 'CRAVING' selepas makan, sekaligus akan mengakibatkan tabiat makan secara berlebihan.

Menurut Kajian yang dijalankan oleh pakar DIABETIS UK- mengikut diet yang mengandungi banyak makanan yang mempunyai nilai GI yang RENDAH dapat MEMBANTU, MENCEGAH & MENGURANGKAN risiko mendapat DIABETIS, meningkatkan tahap kolestrol baik, dan mengurangkan risiko penyakit jantung.


Testimoni pengguna

Mak saya mengidap KENCING MANIS dan bila makanan tidak terkawal, bacaan kandungan gula dalam darahnya mula naik mendadak, apabila perkara ini berlarutan penglihatan mak menjadi kabur, apa yang mak rasa matanya menjadi kembang dan berair, dan ini menyebabkan mak tidak dapat melihat dengan baik dan ini menyebabkan mak tidak dapat memandu.

Mak saya tidak boleh makan sebarang supplimen kerana ini akan menambah burukan keadaan makm nungkin juga disebabkan fungsi buah pinggannya yang sedikit terjejas akibat kencing manis. oleh iru saya hanya memberikan mak VIVIX SAHAJA.


Pada awalnya mak mengambil setengah sudu teh setiap hari, tetapi disebabkan mak selesa dengan vivix beliau mengambil 2 sudu besar sehari, kini saya bekalkan mak 2 botol vivix untuk sebulan ,

Hasilnya pengambilan VIVIX tak sampai SEBULAN , PENGLIHATAN mak menjadi baik.

Alhamdulillah, penglihatan mak kembali seperti sediakala , tak perlu duduk dekat-dekat tv untuk menonton.


Syukur sangat VIVIX banyak memberi kesan positif.


tiada apa yang paling bahagia apabila kesihatan mak kembali pulih-duit boleh dicari selagi kita berusaha.


Testimoni pengguna VIVIX



saya menyediakan konsultasi dan bimbingan secara berterusan untuk memastikan anda mendapat panduan dan cara  menggunakan produk dengan betul.

hubungi saya di:
FB : Zakiah Zakaria | emel : as_zr@hotmail.com | 017-2908954