Skip to main content

INDEKS GLISEMIK (GI)

Pemakanan sihat dengan  INDEKS GLISEMIK (GI)

Biasanya, indeks glisemik untuk makanan terbahagi kepada 3 kateogeri :

GI rendah -dibawah paras 55
GI sederhana - antara 56-69
GI tinggi - melebihi paras 70


Anda tahu Indeks Glisemik?

Tidak Ramai yang tahu Indeks GLisemik

Pada awalnya Indeks Glisemik digunakan untuk membantu pesakit diabetik memilih makanan yang sesuai.

NAmun, dengan meningkatnya kesedaran terhadap penyakit diabetik, peranan Indeks Glisemik mula mendapat perhatian ramai.



JOM KITA KENALI INDEKS GLISEMIK

ia adalah kadar ukuran kualiti untuk karnohidrat dalam sesuatu makanan, berdasarkan berapa pantas karbohidrat tersebut MENAIKAN paras GLUKOSA dalam DARAH.



Ada Banyak Faktor yang mempengaruhi GI :

1-Kualiti Makanan
2-JUmlah & Jenis Karbohidrat (cth. serat & glukosa)
3-Tahap Pemprosesan Makanan
4-Kandungan Protein & LEmak
5-Keasidan
6-DAn lain-lain.


SKALA INDEKS GLISEMIK

Nombor indeks bermula dari 0-100, dimana
0 adalah makanan & minuman yang tidak mempunyai kandungan karbohidrat.

100 adalah skor rujukan untuk glukosa tulen.

Makanan dengan Indeks GLisemik yang tinggi akan menaikan kandungan gula dalam darah dengan mendadak.

manakala

Makanan yang indeks glisemik yang rendah akan menaikan paras glukosa dalam badan secara beransur-ansur

Jadi, 

BAGAIMANAKAH DIET PEMAKANAN INDEK GLISEMIK ini dapat MENINGKATKAN TAHAP KUALITI HIDUP?

Oleh kerana makanan yang mempunyai indeks glisemik yang rendah akan menaikan paras glukosa dalam badan secara beransur-ansur, maka ia akan memberi kan perasaan 'PUAS' selepas makan dan akan rasa KENYANG untuk JANGKA MASA yang lebih LAMA.

LAntas MENGURANGKAN tabiat makanan secara berlebihan  (MAKAN MAKANAN RINGAN).

Makanan yang mempnyai INdeks Glisemik yang Tinggi akan menyebabkan PENINGKATAN PEREMBESAN tenaga oleh Badan tetapi adalah SINGKAT. Jadi badan akan merasa LAPAR semula walaupun baru sahaja makan dan mencetuskan rasa 'TIDAK PUAS' @ 'CRAVING' selepas makan, sekaligus akan mengakibatkan tabiat makan secara berlebihan.

Menurut Kajian yang dijalankan oleh pakar DIABETIS UK- mengikut diet yang mengandungi banyak makanan yang mempunyai nilai GI yang RENDAH dapat MEMBANTU, MENCEGAH & MENGURANGKAN risiko mendapat DIABETIS, meningkatkan tahap kolestrol baik, dan mengurangkan risiko penyakit jantung.


Testimoni pengguna

Mak saya mengidap KENCING MANIS dan bila makanan tidak terkawal, bacaan kandungan gula dalam darahnya mula naik mendadak, apabila perkara ini berlarutan penglihatan mak menjadi kabur, apa yang mak rasa matanya menjadi kembang dan berair, dan ini menyebabkan mak tidak dapat melihat dengan baik dan ini menyebabkan mak tidak dapat memandu.

Mak saya tidak boleh makan sebarang supplimen kerana ini akan menambah burukan keadaan makm nungkin juga disebabkan fungsi buah pinggannya yang sedikit terjejas akibat kencing manis. oleh iru saya hanya memberikan mak VIVIX SAHAJA.


Pada awalnya mak mengambil setengah sudu teh setiap hari, tetapi disebabkan mak selesa dengan vivix beliau mengambil 2 sudu besar sehari, kini saya bekalkan mak 2 botol vivix untuk sebulan ,

Hasilnya pengambilan VIVIX tak sampai SEBULAN , PENGLIHATAN mak menjadi baik.

Alhamdulillah, penglihatan mak kembali seperti sediakala , tak perlu duduk dekat-dekat tv untuk menonton.


Syukur sangat VIVIX banyak memberi kesan positif.


tiada apa yang paling bahagia apabila kesihatan mak kembali pulih-duit boleh dicari selagi kita berusaha.


Testimoni pengguna VIVIX



saya menyediakan konsultasi dan bimbingan secara berterusan untuk memastikan anda mendapat panduan dan cara  menggunakan produk dengan betul.

hubungi saya di:
FB : Zakiah Zakaria | emel : as_zr@hotmail.com | 017-2908954

Comments

Popular posts from this blog

Sugeh Hill Exclusive Eco Resort Janda Baik

Welcome  to Sugeh Hill Resort Janda Baik. Percutian singkat dan berbaloi, anak-anak happy dan enjoy sangat-sangat. Cuti yang singkat nak bercuti luar KL tetapi tak nak memandu jauh...destinasi pilihan adalah JANDA BAIK. Kali ni saya memilih Resort Dato Alif Syukri iaitu Sugeh Hill Exclusive Eco Resort Janda Baik. Booking via wasap 012-3278133 . Pihak Sugeh reply pada hari yang sama cuma beberapa jam selepas. But for me ok jer. Booking Step kena klik link, so saya sertakan kat sini untuk rujukan. http://www.sugehhillresort.com Lepas dah klik  Pihak Sugeh minta wasap semula nombor booking.  Dekat sini banyak jenis bilik, so korang boleh pilih ikut selera korang la kan, saya tempek sekali Layout  Banyak aktiviti yang boleh buat kat sini. Tapi ada sesetengah aktiviti berbayar dan perlu bayar Depo RM50. -Mandi Sungai FOC -Mandi Pool FOC -Picnic / Berkelah FOC -Trampolin FOC -Flying Fox (RM20 kanak-kanak) (RM30 dewasa) -Berbasikal (kena sewa rm10 ) kalau tak nak sewa sila bawa basikal sendi

Janda baik Happy Paradise

Puas memikirkan short trip yang dekat sebab tak larat nak duduk dalam kereta lama-lama. akhirnya guna khidmat pak google menjumpai tempat yang boleh dikatakan sesuai untuk anak-anak ber aktiviti. Happy Paradise, sampai jer kat lokasi terus suami tanye saya, Tempat cina ke ni? hahaha Yes owner Happy Paradise ni Cina Taiwan, cakap melayu pun tunggang terbalik, cakap mat salleh pun dia tak berapa paham. Tapi jangan risau sebab staff dan tukang masak dia muslim. masuk ikut pintu gerbang Happy Paradise  Booking room Via Booking.com saya pilih Queen Room with Garden View 1 single bed and 1 double bed   MYR 250 for 1 night  nasihat saya kalau amik bilik ni better duduk kat atas, sebab kalau kat bawah, korang boleh dengar orang atas berjalan dan bercakap ** tak kedap bunyi **   Private bathroom Room size 35 m² Smoking not allowed This double room has a balcony, seating area and garden view. Room facilities:   - Balcony

LITTLE CALIPH WANGSA MAJU

Program Pra sekolah bermula seawal usia 4 tahun, tetapi ada syaratnya, anak tidak dibenarkan memakai pampers, sebab teacher bagitau kat sini sekolah bukan taska!! Kenapa dalam banyak-banyak Tadika saya pilih Little Caliph? Saya ni jenis cepat terpengaruh juga sebenarnya, terpengaruh dengan keadaan sekeliling, pergaulan sekeliling, itu antaranya lagi satu sebab ni ha: Read & solat by 4 years old, but my dotter turn to 5years old next year. Intend to send our children to kindergarten islamic while speaking in English.  ini antara asbabnya. Open day on 5/9/15, start from 10-12noon, briefing from principals, see the clasroom, fitting uniform, fill out the registration form, my dotter loved very much.  FEES STRUCTURE 2016 d ah selesai register my dotter ni hari-hari tanye bila nak dapat uniform, puas la hari-hari melayan soalan yang sama keluar dari mulut dia. Fees untuk rujukan bagi tahun 2016. Registration Fee - FOR NEW STUDENTS ONLY RM100 Mon