Tuesday, 15 April 2014

Kesilapan Diet yang Paling Besar

baru terjaga dari beradu, lamanya saya tak coret kan teratak, malahan tak singgah pun, dek kerana kesibukan diri.

Disebabkan kebelakangan ini banyak yang minta konsultation mengenai turun berat badan, ada yang minta tips,

so selepas daripada pembacaan & meghadirkan diri ke kelas serta mengorek daripada kawan-kawan & en. Google, ini kesimpulan yang mungkin dapat membantu kawan-kawan di luar sana untuk kembali kurus dan sihat-, sebab bila badan GEMUK/ OBES banyak penyakit akan hinggap.

Apa yang membuatkan berat badan tak TURUN?
Lagi GEMOK adalah.

1-SKIP hidangan - Kebanyakan Orang yang Mahu KURUS akan SKIP hidangan, Perkara utama PERLU BREAKFAST, Makan pagi itu PENTING untuk mencetus METABOLISME harian.

2- Bila dah SKIP hidangan makanya Hidangan untuk sehari tidak MENCUKUPI untuk mengawal NAFSU MAKAN & Meningkatkan Metabolisme .
Paling KURANG makan adalah 5 kali sehari-6 kali sehari.
Yang penting Perlu Kira Berapa Keperluan KALORI badan Anda, Jangan Mengambil melebihi Keperluan Kalori seharian.

3-Makan TIDAK CUKUP back to no.1 , Jangan TAHAN DIRI berlapar, Kesannya bukan sahaja LAPAR malahan metabolisme jatuh - pembakaran kalori sedikit.

4- Tak makanNasi, Nasi adalah sumber Karbo, banyak yang nak slim SKIP NASI. Ya nasi boleh mengemukan kalau dah sekali hidangan 3-4 pinggan, Panduan Ambil Nasi sekali hidangan cuma Segenggam tangan sahaja.

5-Supplimen, Shaklee?? tiada masalah dengan suplimen tetapi jangan bergantung 100% kepada produk tersebut untuk menjadikan anda KURUS. Pastikan Diet keseluruhan yang konsisten , kehidupan yang cergas, bersenam digabungkan dengan suplimen , barulah BERKESAN.

6-Tidak tahu keperluan Kalori- Macam mana nak kawal makan & Kurus Jika tidak tahu kepeluan kalori seharian.

7-Diet Jangkan Pendek- Banyak orang yang sangat TERUJA dengan Jangka masa, Ambil Sebulan dah nak RESULT- ini fahaman yang salah, Diet sepatutnya menjadi amalan sepanjang masa, Apa 'Definisai diet '?
amalan pemakanan-jadi pastikan amalkan diet anda bukan dalam jangka masa pendek- berterusan.


Bagaimana nak Kira Kalori? saya sertakan formula dibawah:

BMR- Jumlah Kalori min yang diperlukan oleh BAdan

BMR ( perempuan)
655+(9.6 x Berat badan) + (1.8 x Tinggi) - (4.7 x Umur dalam tahun)

BMR (lelaki)
655+(13.7 x berat badan) + (5 x Tinggi) - (6.8 x umur dalam tahun).

contoh
655 + (9.6 x 55) + (1.8 x 158)- (4.7 x 34)
655 + 528 +284.4 -159.80 = 1307.6 ( ini jumlah kalori yang boleh diambil ,

jom amalkan diet seimbang

Mahu suplimen Shaklee boleh hubungi saya :
017-2908954 ~ Facebook : Zakiah Zakaria ~ Pages Sihat Cergas Dan Cantik Menawan.
Penghantaran sekitar : Wangsa Maju ~Sri Rampai~Setapak~Keramat~Taman Melati~ Gombak-Sg, Buloh.