Monday, 10 November 2014

MAKANAN BAKAR LEMAK

Malu Diejek GEMUK???




Banyak perkara yang boleh diperkatakan mengenai PENURUNAN BERAT BADAN sehinggakan tiada satu pun dianggap MUSTAHIL.  Ini kerana terdapat pelbagai cara menurunkan berat badan terutama menghadkan pengambilan makanan berkalori tinggi dan bersenam setiap hari.

Menurut Pakar Pemakanan, Ada beberapa makanan yang dapat membantu fungsi PEMBAKARAN LEMAK di panggil termogenik. Makanan termogenik MEMBAKAR LEBIH BANYAK KALORI.

Makanan PEMBAKAR LEMAK mempunyai tiga karekter iaitu mengandungi :
1- PROTEIN
2- LEMAK dan
3- SERAT yang TINGGI.

 Makanan ini walaupun mengandungi lemak, ia memerlukan tenaga ketika proses penghadamannya. Ini membuatkan proses pembakaran menjadi lebih cepat.

Berdasarkan Kajian terdapat 6 makanan membakar lemak terbaik :


1- Daging Tanpa Lemak
Mengambil daging tanpa lemak untuk makan tengah hari akan membuatkan anda kenyang lebih lama. Ini kerana daging kaya Protein sehingga memerlukan banyak tenaga ketika prose penghadaman. Sekiranya tubuh memerlukan lebih tenaga untuk pemecahan protein yang terkandung dalam daging. Ini bererti tubuh memerlukan lebih banyak kalori untuk membakarnya.



2-Teh Hijau
Minum 4 cawan teh hijau setiap hari membuatkan berat badan berkurangan sehingga 6 kg. dalam tempoh 8minggu. Ini kerana kandungan EGGG iaitu sejenis bahan antioksidan di dalam teh hijau menjadikan minuman ini sangat berkesan sebagai bahan pembakar lemak.

3-Avokado
Mempunyai nilai kalori yang sangat tinggi, kaya lemak serta tinggi kandungan serat yang membantu membakar banyak lemak. Pengambilan avokado dalam hidangan harian menjadikan pembakaran kalori berlaku setiap hari.












4-Badam
Segenggam badam mengandungi protein, lemak dan serat. Badam memberikan rasa kenyang lebih lama dan membantu membakar lemak tiga kali lebih cepat berbanding kekacang lain.

















5-Cili Merah
Ramai tidak tahu cili merah yang berfungsi menambah rasa pedas dalam masakan membantu meningkatkan kemampuan tubuh membakar lemak, ini kerana kandungan capsaicin di dalam cili meningkatkan metabolisme.













                                                                                   6-Kopi
Kafein juga mampu membuat metabolisme bekerja lebih cepat. ini kerana kafein dapat melakukan proses pemecahan lemak atau liposis, satu atau dua cawan kopi setiap hari sudah mencukupi untuk pembakaran kalori anda.
Selain itu pastikan anda mengambil banyak sayur-sayuran hijau dan buah-buahan kerana kedua-duanya membantu mengurangkan rasa lapar. Kandungan gula semulajadi yang terdapat didalamnya memberikan rasa kenyang lebih lama. Untuk mengelakkan rasa bosan buah boleh dijadikan salad, jus atau snek harian.


*** Jangan lupa bersenam 15 minit setiap hari untuk membantu tubuh kekal langsing dan sihat.