Skip to main content

Hot Spring Sungai Klah

Assalamulaikum.

Lama benar peram , phew baru berkesempatan update.



Trip ke Hot Spring Sungai Klah adalah  Hadiah sempena Hari lahir saya dari suami tercinta.

bertolak pada hari kejadian pagi dalam jam 10. Mengambil masa dalam 2jam setengah kot ** dah lupa.




Tak dapat nak bermalam kat Felda Residence  Hot Spring Sungai Klah sebab dah Full Book. So sape yang plan nak bermalam kat sini sebaiknya booking 2-3 bulan sebelum tarikh kejadian.





 Dah sampai tengah hari qembang kenalah cari parking, agak ramai jugaklah orang . Dia punya tiket masuk sila refer gambaq, tapi kalau pergi per group ada diskaun lagi. tapi oklah harga tiket tu main sampai lebam kan.







Sementara baba cari parking kami beratur beli tiket. 






Selesai beli tiket baba pun dah dapat port cantik parking kereta,terus masuk dan tunggu tram . Makanan tak dibenarkan bawa masuk, tapi korang pandai-pandai ler selit, jangan masuk dalam tuperware, korang masuk dalam plastik pastu balut dalam towel so masa depa check beg tak de rasa tapaware sangat kan.



Ha ini dia rupe tag tangan dia, colour ungu ni untuk yang tak bermalam kat sini, kalau bermalam depa pakai tag warna putih.



Naik tram sekejap ja pun 3minit ada la kot, nampak tu excited sangat.






Dah turun tram nanti korang akan nampak sebelah kanan 'Rumbia Cafe'  tetapi masa saya datang ni, Cafe ni macam tutup jer.


Manakala sebelah kiri pulak ada disediakan surau.





Tara dah nampak dah 






Tak sabar dah nak terjun ni. Bila mana sampai tengah hari makanya port lepak pun dah tak cantik kan. pendapat saya kalau nak anak berendam pagi , kena datang pagi betul, port pun dapat cantik, pastu tak panas anak nak berendam, lagi satu bila bagi peluang anak berendam tengah hari ni satu masalah lagi timbui keesokkannya sure anak jatuh sakit- mana tak sakitnya dok berendam part kaki jer , kepala dok kena matahari terik.
So kalau nak bagi anak berendam petang mai time petang kira matahari dah condong. Dan lagi satu tidur dekat Hot Spring Sungai Klah ni sebab esok boleh repeat lagi, lagipun dia akan bagi pass untuk esok punya. 







Berhampiran tempat mandi ni ada satu 'Cafe Tempayan' Tapi masa saya pergi ada jual Maggi & Nasi lemak bonjot sahaja, harga sendiri mau ingat lah kan.


 Kat sini korang boleh rebuih teloq guna ayaq panas - refer gambar na.




Suhu nak rebuih teloq megelegak ko.



Kaedah merebus telor so silalah beratur amik turn yer.





Kat sini mampu rendam kaki ja tu pun tak leh lama huhuuuu, korang tengok la suhu dia. Sambil rendam kaki sambil makan telur rebuih.




Dah agak lama berendam kat kolam pertama, Untuk pengetahuan korang kolam pertama tu ada gelongsor air. Orang dewasa boleh naik, kanak-kanak pun boleh naik sebab Ada dua gelongsor.


Disebabkan anak kecik saya tak suka gelongsor so dia rendam-rendam bontot ja dalam air, pastu dah agak bosan dok rendam bontot saya bawa dia ke play ground yang ada air . Abam dan kakak memang tak layan la tempat ni sebab bebudak baya adik dia ja kot layak main kat sini hahahh. 







ha ni port ketiga untuk anak-anak, tapi yang ni si adik tak nak main, nak duduk tepi jer. So abam n kakak jer lenjan main kat sini. Tapi sekejap jer tetiba hilang. Rupenya pergi main gelongsor yang kat kolam besar.






kata Hot Spring awat dok main ayaq sejuk ja kan??? ok port seterusnya adalah kolam air panas, tu nampak gambar kami melepak tu tak panas sangat, mula-mula rasa la panas tetapi dah lelama rasa selesa ja suhu dia.







 pergi ke tengah ni dia punya suhu makin panas, makanya ramai yang duduk berendam kot tempat cetek jer.





Kat sini disediakan 3 tempayan besar untuk kita basuh badan ke kaki ker, dalam tempayan ni air paip jer. Mula-mula tu pikior juge macamana air ni sentiasa ada sedangkan orang dok guna, pergi jenguk sekali ada paip didalam tempayan ni.



Kawasan ni air dia suam-suam, anak-anak saya selamber jer berendam cuma yang kecik tuh dah nak abes bateri sebab seharian dok berendam + berjemur.





ada lagi kolam air panas yang boleh mandi tapi keluasan agak kecil dan saya tak mandi sebab tengok ayaq pun tak berapa nak clear...hahhahaha
Kalau rajin sila ronda kawasan sekitar macam-macam lagi ada.







Mandi sampai puas-berbaloi sungguh la kiranya. Saya kata puas tapi anak bujang saya request nak mai lagi esok hahahah.

Nak salin baju ada disediakan tandas dan tempat persalinan yang besar dan pada ketika saya pergi tu tandas dalam keadaan baik dan selesa.


Kan dah kata anak kecik saya dah low batery, abam Dan kakak pun dah nampak muka keletihan.  





Sebenarnya dekat tempat park & beli tiket ada juga tandas, tapi tandas kecik dan tak der lampu, kalau dah jam 6 lebih tu memang gelap.



Loading barang dalam kereta kami pun bergerak menuju ke Felda Residence Trolak untuk bermalam disana. Ikutkan hati memang nak bermalam kat Hot Spring Sungai Klah tapi apakan daya udah PENUH!!!!

Nak ke Trolak tu jauh la juga saya rasa dekat 20-30minit juga. Harga saya memang tak tau la sebab Suami tercinta yang booking. sampai sini pun dah hujung-hujung Maghrib gambar yang cerah nii kitaorang snap time check out.







Saya riview sikit  dalam  bilik Trolak Residence ni, bilik memang besar cumanya tak der lift. Masa kitaorang check in ni tak ramai so agak lengang. Bagi saya kemudahan yang disediakan lengkap sangat siap ada seterika, bukan semua hotel ada sedia seterika tau. shower pun ada air panas.









Almari baju pun besau 






Bilik include breakfast, tapi menu dia kureng buleh la nak lapik perut. Kan saya dah cakap bangun pagi anak kecik saya dah demam panas, Selesai sarapan kami pun bertolak balik. Tak menyempat nak singgah makan nasi dalam buluh ke apa ke.


Sebelum lupa untuk dinner boleh makan kat Cafe Felda Residence Trolak tetapi perlu memandu tapi tak de la jauh mana dan makanan dia pun sedap.


Alhamdulillah selesai coretan saya untuk Trip ke Sungai Klah setelah hampir dua bulan diperam.


Next Trip saya akan kongsi Pengalaman saya dan anak-anak ke Kidzania Kuala Lumpur insyaalah.













































Comments

Popular posts from this blog

Sugeh Hill Exclusive Eco Resort Janda Baik

Welcome  to Sugeh Hill Resort Janda Baik. Percutian singkat dan berbaloi, anak-anak happy dan enjoy sangat-sangat. Cuti yang singkat nak bercuti luar KL tetapi tak nak memandu jauh...destinasi pilihan adalah JANDA BAIK. Kali ni saya memilih Resort Dato Alif Syukri iaitu Sugeh Hill Exclusive Eco Resort Janda Baik. Booking via wasap 012-3278133 . Pihak Sugeh reply pada hari yang sama cuma beberapa jam selepas. But for me ok jer. Booking Step kena klik link, so saya sertakan kat sini untuk rujukan. http://www.sugehhillresort.com Lepas dah klik  Pihak Sugeh minta wasap semula nombor booking.  Dekat sini banyak jenis bilik, so korang boleh pilih ikut selera korang la kan, saya tempek sekali Layout  Banyak aktiviti yang boleh buat kat sini. Tapi ada sesetengah aktiviti berbayar dan perlu bayar Depo RM50. -Mandi Sungai FOC -Mandi Pool FOC -Picnic / Berkelah FOC -Trampolin FOC -Flying Fox (RM20 kanak-kanak) (RM30 dewasa) -Berbasikal (kena sewa rm10 ) kalau tak nak sewa sila bawa basikal sendi

Janda baik Happy Paradise

Puas memikirkan short trip yang dekat sebab tak larat nak duduk dalam kereta lama-lama. akhirnya guna khidmat pak google menjumpai tempat yang boleh dikatakan sesuai untuk anak-anak ber aktiviti. Happy Paradise, sampai jer kat lokasi terus suami tanye saya, Tempat cina ke ni? hahaha Yes owner Happy Paradise ni Cina Taiwan, cakap melayu pun tunggang terbalik, cakap mat salleh pun dia tak berapa paham. Tapi jangan risau sebab staff dan tukang masak dia muslim. masuk ikut pintu gerbang Happy Paradise  Booking room Via Booking.com saya pilih Queen Room with Garden View 1 single bed and 1 double bed   MYR 250 for 1 night  nasihat saya kalau amik bilik ni better duduk kat atas, sebab kalau kat bawah, korang boleh dengar orang atas berjalan dan bercakap ** tak kedap bunyi **   Private bathroom Room size 35 m² Smoking not allowed This double room has a balcony, seating area and garden view. Room facilities:   - Balcony

LITTLE CALIPH WANGSA MAJU

Program Pra sekolah bermula seawal usia 4 tahun, tetapi ada syaratnya, anak tidak dibenarkan memakai pampers, sebab teacher bagitau kat sini sekolah bukan taska!! Kenapa dalam banyak-banyak Tadika saya pilih Little Caliph? Saya ni jenis cepat terpengaruh juga sebenarnya, terpengaruh dengan keadaan sekeliling, pergaulan sekeliling, itu antaranya lagi satu sebab ni ha: Read & solat by 4 years old, but my dotter turn to 5years old next year. Intend to send our children to kindergarten islamic while speaking in English.  ini antara asbabnya. Open day on 5/9/15, start from 10-12noon, briefing from principals, see the clasroom, fitting uniform, fill out the registration form, my dotter loved very much.  FEES STRUCTURE 2016 d ah selesai register my dotter ni hari-hari tanye bila nak dapat uniform, puas la hari-hari melayan soalan yang sama keluar dari mulut dia. Fees untuk rujukan bagi tahun 2016. Registration Fee - FOR NEW STUDENTS ONLY RM100 Mon